Huisregels en veelgestelde vragen

Voor een vlotte werking van ons centrum vragen we aan onze patiënten een aantal afspraken te respecteren. Mocht je toch nog een vraag hebben dan kan je ook in de rubriek Veelgestelde vragen terecht op deze pagina.

Highlights

De Kaai geeft het boekje 'het ABC in het werken met kinderen aan gezondheid' uit. Lees er hier meer over

Huisregels

  • Wees steeds op tijd

    Lukt het niet om op tijd te zijn, verwittig het onthaal dan zo snel mogelijk op het nummer 09 216 86 50.

    Kom je niet op afspraak of ben je veel te laat, dan kunnen we je dezelfde dag enkel helpen bij urgente medische problemen. 

  • Annuleer je afspraak tijdig

    Laat het ons zo vlug mogelijk weten wanneer een afspraak niet kan doorgaan. Zo gaat er geen tijd verloren en kan iemand anders geholpen worden.

     

     

     

  • Je wenst een afspraak op dezelfde dag?

    Bel ons tussen 8.00 u. en 10.00 u. in de voormiddag. Ook voor een huisbezoek bel je zo vroeg mogelijk.

  • Een afspraak voor meer dan één persoon?

    Vermeld dit dan zeker wanneer je belt voor een afspraak. Zo wordt er voldoende tijd voorzien.

  • Wees eerlijk en volledig

    Onze zorgverleners zijn er om je te helpen. Een goede vertrouwensrelatie is daarom heel belangrijk. Wees steeds eerlijk en volledig over je klachten. Alle zorgverleners van De Kaai zijn gebonden aan beroepsgeheim.

Veelgestelde vragen

  • Is er bij jou binnenkort een operatie gepland?

    De kans is groot dat de specialist je vraagt om op voorhand enkele voorbereidende onderzoeken te laten uitvoeren door je huisarts.

    In dit geval bel je zo snel mogelijk (1 maand op voorhand) het onthaal op en plan je een PRE-OPERATIEF consult in.

    Je krijgt eerst een afspraak bij de verpleegkundige en daarna bij de huisarts. Voor mensen jonger dan 25 jaar, is enkel een afspraak nodig bij de arts.

    Onderteken op voorhand het toestemmingsformulier en vul de persoonlijke vragenlijst in.

  • Wat te doen bij een ziekenhuisopname of nood aan nazorg?

    Laat bij het ziekenhuispersoneel weten dat je bent ingeschreven in een wijkgezondheidscentrum.

    Heb je na de opname kinesitherapie of verpleging nodig,  neem dan zo vlug mogelijk contact op met het wijkgezondheidscentrum, zodat wij met de nazorg kunnen starten. Bel hiervoor naar het onthaal op 09/216.86.50

    Heb je een dringende vraag voor de verpleegkundigen op werkdagen tussen 19u en 20u of op zaterdag tussen 8u en 12u? 

    Dan kun je een verpleegkundige bereiken op het nr. 0474/729.110

  • Wat met een bezoek aan een specialist?

    Een raadpleging bij de specialist wordt door het ziekenfonds terugbetaald. Je kiest vrij welke specialist je raadpleegt. Voor een goede opvolging, vragen we wel om eerst de huisarts te raadplegen vooraleer een afspraak bij de specialist wordt gemaakt.

  • Kan ik bij het Wijkgezondheidscentrum gratis medicatie krijgen?

    Kosten voor medicatie zijn niet in de inschrijving inbegrepen. Je blijft je medicatie zelf betalen. Voorschriften worden geschreven tijdens een raadpleging bij de arts.

  • Kan ik telefonisch medicatievoorschriften aanvragen?

    Medicatie kan niet telefonisch of via het onthaal worden gevraagd. Voor chronische medicatie, medicatie die je geruime tijd moet nemen (bijvoorbeeld voor hoge bloeddruk), zal je arts ervoor zorgen dat je voldoende medicatie meekrijgt. Afhankelijk van de medicatie is dit voor minstens drie maanden. Voor nieuwe voorschriften moet je dus opnieuw op controle bij de huisarts. Op dat moment geeft de arts je zo veel voorschriften mee als hij nodig acht. Vragen? De arts weet raad! Maak tijdig een afspraak bij je vaste huisarts om je medicatievoorschrift te laten verlengen.

  • Wat met labo- onderzoeken?

    Labo- onderzoeken moeten betaald worden aan het labo. Het labo stuurt een factuur naar je thuisadres.

  • Zijn huisbezoeken mogelijk?

    Omdat we je in het wijkgezondheidscentrum beter kunnen onderzoeken en behandelen dan thuis, vragen we om naar het centrum te komen.
    Indien dit echt niet lukt, komen we ook op huisbezoek.

    Wens je een huisbezoek aan te vragen? Doe dit dan vóór 10u 's ochtends. 

  • Wat is het verschil tussen een gewone raadpleging en een vrije raadpleding?

    Gewone raadpleging 

    Heb je een niet dringende vraag? Dan is een gewone raadpleging de beste optie. Je vaste arts heeft wat meer tijd voor je en kan samen met jou tot een oplossing komen. 

    Vrije raadpleging 

    Heb je een dringende vraag waarvoor je vandaag nog een arts wil zien? Dan kan de onthaalmedewerker je uitnodigen op de vrije consultatie. Ook voor deze consultatie maak je een afspraak. Je krijgt een richt-uur mee, maar het kan zeker zijn dat je even zult moeten wachten. Een vrije consultatie is een kortere raadpleging. Op de vrije raadpleging ziet de arts jou die op dat moment beschikbaar is volgens het uurrooster.

  • Wat als ik 's nachts of in het weekend een huisarts nodig heb?

    Na 19 uur, in het weekend of op feestdagen kan je voor dringende oproepen terecht bij de huisartsenwachtdienst op het telefoonnummer 09/ 236 50 00. De dokter van de wachtdienst moet je wel betalen. Breng nadien het prestatiebriefje naar het wijkgezondheidscentrum. Wij betalen je terugbetalingstarief terug zoals vermeld in het RIZIV, zodat je enkel het remgeld betaalt. De betaling gebeurt via een storting. Vergeet je rekeningnummer niet mee te brengen.

  • Wat als ik op vakantie ben en daar een arts nodig heb?

    Ga je op vakantie in eigen land? Dan betaal je als patiënt daar de dokter, je krijgt een prestatiebriefje en bezorgt dit aan je wijkgezondheidscentrum. Het wijkgezondheidscentrum betaalt het terugbetalingstarief terug.

    Voor je naar het buitenland vertrekt, informeer je eerst bij je ziekenfonds.  Heb je nood aan medische verzorging in het buitenland, dan valt dit meestal onder de regeling van het intermutualistisch project Eurocross.

  • Ik verhuis, wat moet ik doen?

    Een adreswijziging meld je steeds aan het onthaal. We bekijken dan of je ingeschreven kan blijven. Als je verhuist buiten ons gebied, schrijven we je uit. Er zijn 11 andere wijkgezondheidscentra in Gent. Indien je in het gebied van één van deze centra woont, kan je je daar laten inschrijven. Wanneer je situatie bij het ziekenfonds verandert, laat het ons dan zo snel mogelijk weten.

  • Wat als ik ontevreden ben?

    Bij problemen vragen we om eerst een gesprek met de zorgverstrekker te hebben.  

    Klachten kun je ook melden via ons meldingsformulier 

    Klachten worden steeds met de grootste zorg behandeld door coördinator Lut Joris.

  • Wat als ik een hulpverlener (huisarts, verpleegkundige, kinesitherapeut) raadpleeg buiten het centrum?

    Wanneer een patiënt ingeschreven in een wijkgezondheidscentrum een hulpverlener (huisarts, verpleegkundige, kinesist) raadpleegt buiten het centrum, terwijl die discipline wel vertegenwoordigd is in het centrum, zal het ziekenfonds deze prestatie niet terugbetalen. Gebeurt deze raadpleging in het kader van nacht- of weekendwacht of na overleg met het wijkgezondheidscentrum, dan betaalt het centrum de prestatie terug. Indien een patiënt verhuist of hulpverlening wil buiten het centrum, moet die patiënt worden uitgeschreven. De patiënt heeft de vrijheid om binnen het centrum zijn of haar arts te kiezen.